Het nut van rompstabiliteit bij hardlopen

CSOp internet is het volgende te lezen:

Door consequent oefeningen te doen waarmee je de controle en balansbeheersing over je rug, bekken, heup, knie en enkel traint ben je minder vatbaar voor blessures. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat dit leidt tot 30% minder blessures!

Rompstabiliteit c.q. “core stability” is hier een onderdeel van en zeker de laatste tijd een veelbesproken item onder hardlopers. Maar wat houdt rompstabiliteit in, hoe werkt het en waarom is het blessure preventief?

Stabiliteit als voorwaarde om te bewegen
Rompstabiliteit is de spierbalans en controle in het gebied van bekken, heupen en romp, die de functionele stabiliteit van het gehele lichaam in stand houdt. Verder is het zo dat rompstabiliteit de mogelijkheid biedt om de spieren in de romp te stabiliseren tijdens houdingen (statisch) en bewegingen (dynamisch) van zowel de romp als de armen en benen.

Stabiliteit van de romp is daarmee een voorwaarde voor elke sporter en niet sporter om het lichaam goed te laten functioneren. Want alleen indien je romp naar behoren functioneert kunnen andere lichaamsdelen dat ook. De kracht en de coördinatie van de rompspieren is daarom van groot belang voor sportprestaties en voor de ontwikkeling van kracht.

Welke spieren zorgen voor rompstabiliteit

De spieren van de romp, het spierkorset, worden vaak omschreven als een cilinder of een doos. De buikspieren vormen de voor en zijwand, de rug en bilspieren vormen de achterwand, het middenrif is het deksel en de bekkenbodem (ondersteund door de spieren rond de heupgordel) de bodem. Als we de spieren als één geheel gaan bekijken dan kunnen we onderscheid maken tussen de spieren die mobiliseren en de spieren die stabiliseren.

Mobiliserende spieren bestaan hoofdzakelijk uit snelle spiervezels en hebben als doel kracht en snelheid te leveren om een bepaald lichaamsdeel in beweging te zetten. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de biceps, triceps, hamstrings en quadriceps. Als deze spieren zich aanspannen kan een zichtbare beweging gemaakt worden zoals het buigen of strekken van een arm of been.

Stabiliserende spieren bestaan hoofdzakelijk uit trage spiervezels en hebben als doel de bewegingen te controleren en om bepaalde gewrichtsposities te behouden. Dit zijn de dieper liggende en vaak kleinere spieren rondom gewrichten die we aan de oppervlakte niet kunnen waarnemen. Het aanspannen ervan zorgt voor stabiliteit, er is geen beweging te zien.


Blessurepreventie en prestatieverbetering
Als de stabiliserende spieren in de romp niet goed hun werk doen is er een grotere kans op klachten (onder andere in de rug). Het lichaam gaat hierdoor compenseren waardoor de kans op liesproblemen, knieklachten, hamstringklachten, etc. toeneemt. Men spreekt hier dus van instabiliteit omdat de omliggende klachten een oorzaak zijn van een tekortkoming in de stabiliserende spieren.

Een goed gestabiliseerd lichaam reduceert op die manier de kans op blessures. Bovendien kan een goed gestabiliseerd lichaam veel meer rendement halen uit een bepaalde spieractie dan een niet gestabiliseerd lichaam, wat dus rechtstreeks kan leiden tot prestatieverbetering. De laatste jaren is het belang van een goede rompstabilisatie dan ook een onderdeel van de blessurebehandeling, blessurepreventie en prestatiebevorderende trainingsprogramma’s.

Waar kan ik terecht?
Lopers die interesse hebben in het verbeteren van hun rompstabiliteit kunnen contact opnemen met hun trainer of (sport)fysiotherapeut voor een oefenprogramma of op deze site kijken voor een aantal juiste oefenvormen.

 

(bron: Het LoopCentrum)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>